Muziek op de Rotte Terras editie XL

Vier dagen muziek op en aan de Rotte in het kloppend hart van het Oude Noorden. Een ingetogen maar óh zo mooie variant van het bruisende driedaagse evenement dat het de afgelopen jaren is geweest; de terras editie XL ditmaal. Net als vorig jaar een sfeervol terras verrijkt met fantastische optredens.

Hoewel ruim en luchtig van opzet is Muziek op de Rotte óók dit jaar een muzikale carroussel van de meest uiteenlopende muziekstijlen. Van Kaapverdiaanse funana naar urban soul, van Beethoven tot Piazzolla, van eigentijdse jazz tot Mexicaanse mariachi en van muzikale filmische avonturen tot een wervelende mix van hiphop, soul en afrobeat. Wat er ook voorbijkomt, het wordt gespeeld met passie en door fantastische muzikanten.

Doordat we ook bij Muziek op de Rotte nog steeds moeten leven met de 1,5 meter afstand, zijn er dit jaar slechts een beperkt aantal zitplaatsen. Ben er dus bijtijds bij wanneer je een concert écht wilt zien, want vol is vol.

Donderdag 9 september

Yorlenie (18.30-19.00)

Yorlenie is een verborgen parel van Rotterdam. Een fijne zangeres met een prachtige warme
stem. Treedt op met verschillende formaties met een breed repertoire dat gaat van
popliedjes tot Kaapverdiaanse klassiekers. Zij studeerde muziek aan het Albeda College en
Codarts. Won in 2010 al de Fanatics talentshow, was genomineerd voor de Music Matters
Award, deed mee aan de Voice of Holland en tourde door het land met Rowwen Hèze.
Bij de aftrap van Muziek op de Rotte komt Yorlenie met band. Wij kijken er naar uit!

Sammie Sedano (19:30-20:00)

Een Rotterdam based hiphop artiest. Dat is Sammie Sedano ten voeten uit. Geboren en getogen in Rotterdam kent hij de Rotterdamse scene als geen ander. Met zijn innovatieve sound vertegenwoordigt hij een nieuwe generatie Rotterdamse artiesten. Naast muzikant is Sammie ook creatief ondernemer en brengt volop reuring in de culturele sector. Als (mede)oprichter van Cult North begeleidt hij ondermeer andere Rotterdamse jongeren bij het realiseren van hun dromen op cultureel en sportief gebied.

Coltt Stone (20:30-21:00)

Singer songwriter Coltt Stone is geboren en getogen Rotterdammer met hart voor zijn stad. Hij timmert al jaren aan de weg, zijn inspiratiebron waaiert uiteen van The Beatles tot Mac Miller, en al spelend ontwikkelt hij zijn eigen geluid.

Coltt Stone staat bij Muziek op de Rotte op het podium dankzij the CultureHub uit Rotterdam.

Kay Slice (21:30-22:30)

Grooves from a hiphopkid with a Ghana soul’

Hij liet De Wereld Draait Door studio swingen, liet Mathijs van Nieuwkerk fluiten, opende het jaar van Rembrandt met zijn scherpe woorden, trad met zijn live-band op bij VPRO Mundo, ontving meerdere lovende recensies van 3voor12, en is volgens Red Bull één van de acts die gaat opblazen. Kay Slice fileert, snijdt en raakt. En is op een muzikale missie. Hoe dat klinkt? Als een mix van hiphop, soul en afrobeat: meditaties op zelfliefde, identiteit en alles wat je tegenkomt in de zoektocht naar jezelf.

Zijn stijl – laidback maar ook energiek, met dansbare rootsomhelzende rhythms, warme jazzy soul-akkoorden en futuristische synths – is ingegeven door afrobeat grootheden als Ebo Taylor, K Frimpong en

Fela Kuti maar de woordkunst, organische neo-soul instrumentatie en hiphop breakbeats en gekke samples geven zijn muziek een heel eigen feel, die hopelijk meerdere generaties de moed geeft zichzelf te zijn, en te kiezen voor hun craft, zonder concessies.

Vrijdag 10 september

Rotterdam Chamber Music Society (18:00-18:20 en 19:40-20:00)

“Jonge musici de kans geven om meer podiumervaring op te doen met kamermuziek.” Dit was vijf jaar geleden de drijfveer voor Julien Hervé, soloklarinettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO), om de Rotterdam Chamber Music Society (RCMS) op te richten. In november 2013 gaf RCMS haar eerste concert en inmiddels zijn er alweer vele gevolgd. RCMS heeft de Bergsingelkerk in Rotterdam-Noord als een van haar vaste speelplekken. Voor Muziek op de Rotte willen we ze vragen een interessant programma-aanbod samen te stellen.

Gustavo Pazos (18:40-19:10)

Gustavo Pazos (Montevideo, 1960) kreeg zijn eerste gitaarlessen van een oude meester in de dynamische wijk El Cordón van Montevideo. Via hem kwam Gustavo in contact met de traditionele gitaarmuziek van de gauchos, de bijna mythische ‘cowboys’ van vooral Uruguay en Argentinië, vaak nakomelingen van Spaanse immigranten en oorspronkelijke bewoners van het continent. Voorbeelden van die muziek zijn de milongavidalita en estilo.

In zijn jeugd en puberteit bracht Gustavo veel tijd door op het platteland rond Tacuarembó, in het hart van Uruguay. Daar speelt de gitaar een centrale rol voor wie wil dansen tijdens de vele feesten. Jaren later bracht hij ook een aantal jaar door op wat toen nog het Sweelinck Conservatorium heette, in Amsterdam. Maar, zegt hij: ‘Mijn echte gitaaropleiding vond plaats op het podium, met andere muzikanten.’ Al sinds zijn tienerjaren treedt hij op, als solist, met andere gitaristen en als begeleider van zangers.  Verder heeft hij diverse cd’s als solist gemaakt met zijn eigen composities, onder meer met de Nederlandse gitarist Esther Steenbergen.

Matangi Quartet met Carel Kraayenhof (20:45-21:30 en 22:00-22:45)

Beethoven, de naam staat als een huis. Het is inmiddels meer dan een naam, het is een begrip. Beethoven staat voor fascinerende muziek die ons gemoed beroert, maar ook voor een houding, een benaderingswijze van kunst. Die moet onafhankelijk, vrijgevochten, onconventioneel, grensverleggend, visionair zijn.

Wat Beethoven was voor de klassieke muziek, is Astor Piazzolla voor de tango. Al op jonge leeftijd was hij succesvol als bandoneonist in beroemde tango orkesten, maar al snel stopte hij bijna helemaal met tango. Hij zocht iets anders, een ander doel. Hij bestudeerde klassieke componisten als Béla Bartók en Igor Stravinsky, hij studeerde orkestdirectie bij Hermann Scherchen en hij luisterde veel naar jazz. Zijn zoektocht naar een eigen
stijl obsedeerde hem; hij verlangde naar iets anders, iets nieuws. Hij wilde de grenzen van de traditionele tango verleggen.  

Carel Kraayenhof en Matangi gaan op een muzikale ontdekkingsreis door de vooruitstrevende ritmes en harmonieën van Beethoven en de onconventionele tango composities van Astor Piazzolla en verbinden deze in het programma ‘Beethoven vs. Piazzolla’.  

Carel Kraayenhof en het Matangi Quartet werkten in 2002 samen aan de cd ‘Street-tango’ en speelden daarna nog op verschillende festivals en concerten samen. Dit seizoen bundelen ze op veler verzoek wederom hun krachten.  

Zaterdag 11 september

Vivecka (14.00-14.20)

Vivecka is een Rotterdamse Singer/Songwriter. Zij is een selfmade artieste die weet wat ze wil. Muziek speelde altijd een belangrijke rol in haar leven. Van latin tot caribisch, van jazz tot soul, van reggae tot pop…ze beluistert alle stijlen en laat zich erdoor inspireren. Plaats haar niet in een muzikaal hokje. De muziek is een groot avontuur en duurt een leven lang. Muziek is niet iets wat ze doet, maar het is wat ze is.

NewJamm (14.00-15.00)

De allround band NEWJAMM komt uit Rotterdam en is sinds 2017 officieel opgericht. De bandleden, bestaande uit 5 getalenteerde muzikanten, delen dezelfde passie en voelen zich meer als één familie. Zij hebben hun jarenlange opgedane ervaring, kennis en creativiteit met elkaar gedeeld en zijn hierdoor in staat om de perfecte muziek mix te creëren.

Jansouz Collective (15:40-16:30)

Khorshid Dadbeh (tanbour), Davide Fortugno (live electronic/modular) en Sepand Dadbeh (Oud, Tanbour) vormen het Jansouz Collective, opgericht in 2012. Het Collective is genaamd naar de grootvader van Korshid en Sepand die in Iran een bekende zanger was en een vertegenwoordiger van de Iraanse traditionele muziek. Het Jansouz Collective koestert deze geschiedenis maar schuwt de eigentijdse invloeden niet van de inspirerende artistieke samenleving die hen omringt.

Zo ontstaat een boeiend muzikaal verhaal van muzikanten die zich loswerken van hun klassiekers om al zoekend nieuwe werelden te ontdekken. Bij Muziek op de Rotte gaan wij met alle plezier voor even mee in dit muzikale avontuur.

Bellita Carol & Friends (17:15-18:15)

Met haar warme sound, weet singer- en songwriter Bellita Carol je te raken. De invloeden van (neo-) soul, gospel en reggae, maken haar tot een multifaceted woman.

Bellita komt uit een talentvolle familie met vocalisten en instrumentalisten. Met de muzikaliteit in haar bloed, ontdekte ze haar zangtalent al op jonge leeftijd. Het waren de powervocals van Whitney Houston en de uithalen van Mariah Carey die Bellita Carol inspireerde om haar talent verder te ontwikkelen.

Bellita gebruikt haar stem om haar hart te laten spreken. Teksten over (zelf)liefde, bevrijding, empowerment voeren de boventoon in haar muziek. Met haar optredens bewijst ze keer op keer dat ze niet te categoriseren is. Haar veelzijdigheid is wat haar zo uniek maakt.

Ramon Valle (19:00-19:45)

Latin jazz pianist Ramón Valle behoeft eigenlijk geen toelichting. Hij speelde al meerdere malen op het North Sea Jazzfestival en speelde op andere prestigieuze festivals als London Jazz, Havan Jazz en Montreux Jazz. Ramón onderscheidt zich door zijn golden touch en zijn gave voor het creëren van originele, memorabel melodiën. Hij wordt wereldwijd geprezen om zijn overdonderende, expressieve pianospel, waarin zijn Cubaanse achtergrond én zijn klassieke scholing duidelijk te herkennen zijn.

Ramón Valle groeide op in Cuba, studeerde cum laude af op het conservatorium in Havana. Zijn passie voor jazz en de behoefte om zijn eigen geluid verder te ontwikkelen brengt hem via omzwervingen naar Europa. Sinds 20 jaar woont hij in Nederland. Hij werkte samen met (inter)nationale grootheden als Chucho Valdes, Roy Hardgrove, Eric Vloeimans, Ruth Jacob, Martin Fondse e.v.a.

In de intieme setting van de Muziek op de Rotte terras editie speelt Ramón Valle solo. Wij kijken er naar uit!

Tabanka (20:45-21:30 en 22:00-22:45)

Tabanka brengt een eigen, hedendaagse interpretatie van de funaná, tegenwoordig dé populaire dansmuziek van Kaapverdië. Deze jonge, frisse groep uit Rotterdam staat garant voor een feestelijke en stomende show waarbij stilzitten bijna geen optie is. Dat wordt dus dé grote uitdaging bij deze terraseditie! Belangrijke Inspiratiebron voor Tabanka is de oudere garde Kaapverdiaanse artiesten zoals Code di Dona, Bulimundi, Américo Britto en natuurlijk Bitoni.

De groep speelde met veel succes op festivals als Oerol, Down The Rabbit Hole, Zwarte Cross, Copacobana, Ottertrotter, Gentse Feesten, en nog veel meer…

Zondag 12 september

Tai Chi Chuan school (13:15-14:15)

Gevestigt onder de Hofbogen naast het Danskantoor zit de Tai Chi Chuan school. In 2019 openden ze de zondag met een meditatief moment na alle feestdrukte van de eerdere festivaldagen. De opkomst was verassend groot, dus wie weet is dit een ontluikende traditie…

Natural Blend (14:30-15:15)

Natural Blend wordt gevormd door 4 enthousiaste zangers die al jaren hun passie met elkaar delen. Die passie is het a capella zingen van close harmony muziek, veelal in de specifieke Barbershop stijl. Een vierstemmige close harmony stijl, die zijn oorsprong vindt in Amerika, in het begin van de vorige eeuw. Het genre staat bekend om zijn mooie harmonieën in de arrangementen. Het is eigenlijk de meest pure vorm van muziek maken: alleen de stem is het instrument. Het is niet zo eenvoudig om te doen, het laten ‘klikken’ van de akkoorden vergt nogal wat oefening. Maar als het lukt krijg je als zanger – maar ook als toehoorder – de beloning: een ‘ringing cord’.

Het kwartet bestaat uit: Hans Verwoerd (Bass), Cees Esbach (Baritone), Frans Koevoet (Lead) en Ed Goedegebuure (Tenor).

ALEXANDER (16:00-17:00)

Met de release van het album “Methods To Madness” breekt een nieuwe fase aan voor de Rotterdamse pianist, componist en producer Alexander van Popta (1987). Want hoewel hij diverse successen behaalde als bandleider van Re:Freshed Orchestra of als sideman bij o.a. Benjamin Herman, Teus Nobel en Gregory Porter, is dit zijn debuut onder eigen naam.

Voor het album sloeg ALEXANDER de handen ineen met bassist Thomas Pol, drummer Jamie Peet en gitarist Jelle Roozenburg. De invloed van jazz, met het bijbehorende improvisatiekarakter, is overduidelijk aanwezig, maar qua sound en productie is er voor een alternatieve benadering gekozen. “Muziek wordt vaak gekenmerkt als een combinatie van melodie, harmonie en ritme, maar voor we die ingrediënten herkennen, horen we simpelweg een geluid. Ik hoop dat, wanneer iemand het album opzet, hij of zij iets ervaart, gebaseerd op zowel de liedjes als de opzichzelfstaande sounds,” aldus de Rotterdammer.

Verwacht live spontaniteit, avontuur en collectieve improvisatie. Het kwartet begeeft zich graag op onbekend terrein, waardoor de composities steeds weer nieuwe vormen aannemen.

“Pianist Alexander van Popta werd met stukken van zijn aankomende album één van de ontdekkingen van de avond. Zijn jazz had reliëf en de groove was nooit ver weg.” – Amanda Kuyper (NRC)

Los Mezcales (17:30-18:30)

Sinds de oprichting in 2011brengt het kwartet Los Mezcales de passie en kleurrijke traditie van de populaire Mexicaanse muziek naar de Europese podia. Dit kleine mariachi ensemble bevat alle muzikale elementen en klanken die dit type orkest definiëren zoals de viool, het trompet,de guitarron (typische Mexicaanse bas) en de gitaar. Het repertoire omvat een breed scala aan traditionele Mexicaanse muziekstijlen zoals huapangos, sones de jalisco, boleros, musica ranchera y cumbias. Een repertoire vertolkt door fantastische muzikanten die de ruimte van de improvisatie niet schuwen.

Claudia Valenzuela (viool), Canek Cabrera (trompet), Humberto, Albores (gitarron) en Juan Muñoz (gitaar).

Eric Vloeiman’s Olivers Cinema (19:15-20:00 en 20:15-21:00)

Trompettist Eric Vloeimans behoort tot de top van de Europese muziekwereld. Volgens de Volkskrant bezit hij “een schitterende toon die met de jaren alleen maar veelzijdiger is geworden. Met accordeonist Tuur Florizoone en cellist Jörg Brinkmann formeerde hij een paar jaar geleden een nieuw ensemble: Oliver’s Cinema. Het bleek een gouden greep; de klanken van deze drie topmusici vloeien naadloos samen.

Het trio speelt bijzonder beeldende en filmische muziek, maar niet per se filmmuziek. Het lenige geluid van de cello, de wonderschone improvisaties van de accordeon en de fluwelen tonen van de trompet zorgen voor een verfrissend origineel geluid. Er zijn inmiddels twee albums uitgekomen van Oliver’s Cinema en al jarenlang probeert Muziek op de Rotte dit trio te boeken. Eindelijk is het dan zover. Een waardige afsluiting van deze vierdaagse terraseditie.